Regionalna AmCham konferencija o e-mobilnosti: Zemlje regiona moraju da prate trendove i Evropski zeleni dogovor

Regionalna AmCham konferencija o e-mobilnosti: Zemlje regiona moraju da prate trendove i Evropski zeleni dogovor
Apr

20

2021

Regionalna AmCham konferencija o e-mobilnosti: Zemlje regiona moraju da prate trendove i Evropski zeleni dogovor

Obezbjeđivanje adekvatne saobraćajne infrastrukture, transformacija ekonomskog modela i sistema zaštite i očuvanja životne sredine, kao i pravovremeno usvajanje evropskih zakonskih rješenja, imperativi su za zemlje Jugoistočne Evrope koje žele da se pridruže u implementaciji strategije održive i pametne mobilnosti Evropske komisije, po kojoj će se raditi na zelenoj i digitalnoj transformaciji sistema saobraćaja u Evropskoj uniji, zaključeno je, između ostalog, na današnjoj regionalnoj konferenciji „Adriatic e-moblity tour“, koju su organizovali AmCham-ovi iz Crne Gore, Hrvatske i Slovenije.

Predstavnici industrije i državnih uprava regiona diskutovali su kako Adriatic regija može prihvatiti zeleni i digitalni promet vođen e-mobilnošću tokom dvije panel sesije. Na prvoj sesiji posvećenoj e-mobilnosti naše regije govorili su gdin Dino Novosel, globalni direktor za e-mobility, Hrvatski Telekom – Hrvatska, gdin Matej Čer, osnivač i vlasnik, AvantCar – Slovenija i ispred Crne Gore gdin Ahmet Avci, direktor i vlasnik, Venn Tour Tesla Taxi – Crna Gora, a više o Evropskom zelenom planu i e-mobilnosti mogli smo vviše detalja čuti od gdina Darka Trajanova, generalnog direktora Direktorata za održivu mobilnost i saobraćajnu politiku, Ministarstva infrastrukture iz Slovenije i gđe Josipe Božinović, više stručne savjetnice iz Samostalnog sektora za vanjske i evropske poslove i odnose s javnošću, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Hrvatske.

Izvršni direktor AmCham-a, dr Marko Miročević, kazao je u uvodnom obraćanju da ga raduje što Komora pokazuje snagu AmCham mreže upravo organizujući ovakve događaje, koji imaju za cilj da obrađuju teme koje treba da nas približe evropskim i svjetskim standardima i trendovima. Zaokret ka e-prevozu, a koji uključuje velika ulaganja u stanice za punjenje, javni prevoz, proizvodnju e-vozila i sveukupni podsticaj za razvoj tehnologije, neizbježan je put za naš region, naglasio je direktor AmCham-a.

Gdin Ahmet Avci, direktor i vlasnik, Venn Tour Tesla Taxi – Crna Gora istakao je tokom panel sesije da je privatni sektor prinuđen da gotovo samostalno prati ove trendove, što predstavlja otežavajuću okolnost za razvitak mreže i biznisa i velike troškove. Ipak, poručuje, da se nada da će se napraviti određeni progres, kao i da već sada privlače pažnju u našoj zemlji upravo bivajući – drukčiji i savremeniji.

Premda već u Evropskoj uniji, slične probleme dijele i naši prijatelji iz susjedstva. Govornici iz Hrvatske i Slovenije su podijelili svoje utiske i viđenje glavnih prepreka za zamlje regiona. Sigurno da je pandemija novog korona virusa osujetila planove i uzdrmala svjetske ekonomije, ali to je, smatraju učesnici, prilika da se nove ekonomske politike zemalja temelje na novoj infrastrukturi i održivim rješenjima, nastalim iz procesa digitalizacije i modernizacije. Prije dvije godine Poljska je donijela zakon o e-mobilnosti i identifikovala prepreke koje i naš region prepoznaje, pa u tom kontekstu, može biti od velike pomoći na putu ka usklađivanju aktivnosti sa Evropskim zelenim dogovorom.

Iz Hrvatske poručuju da je 20 procenata električnih automobila do 2030.godine za naše zemlje – moguć scenario. Radi se, ocijenjeno je na konferenciji, o mega trendu i samo je pitanje da li mi kao društva želimo da uzmemo aktivno učešće i damo dodatnu vrijednost Evropi. Ovo je prilika i za rast i za razvoj, sa velikim benefitima po ekonomiju i društvo.

Green Deal, odnosno Evropski zeleni dogovor, projekat čiji je cilj stvaranje klimatski neutralne Evrope do 2050, predviđa plan akcija kojima će se povećati efikasnost korišćenja resursa prelaskom na cirkularnu ekonomiju, zaustaviti klimatske promjene, smanjiti zagađenje i očuvati biodiverzitet.

Kako bi se ove težnje pretvorile u zakonske obaveze, Evropska komisija je lani iznijela prijedlog Evropskog klimatskog zakona i usvojila Evropsku industrijsku strategiju, a u cilju toga da mobilnost bude inkluzivna, pametnija, zelenija, priuštiva za sve, te ruralni i nepristupačni regioni povezani, kako bi sektor saobraćaja omogućio dobre uslove za društvo i zapošljavanje.